Allmänna villkor

Läs våra allmänna villkor nedan. Har ni frågor kring dessa är ni välkomna att kontakta oss på 08 - 660 16 10 eller info@upplevelsepresent.se.

1. Allmänt
Upplevelseakuten AB (Upplevelsepresent.se) är ett upplevelseföretag som har skrivit avtal med utvalda arrangörer som tillhandahåller olika slags upplevelser i Sverige. Upplevelsepresent.se har genom dessa avtal erhållit rätten att förmedla och sälja de upplevelser som finns tillgängliga på vår hemsida, butik eller hos våra samarbetspartners. Genom nyttjande av Upplevelsepresents hemsida eller upplevelser godkänner du dessa villkor.

2. Köpvillkor
2.1 Köp
Upplevelsepresent.se är certifierade av Trygg E-handel och som kund omfattas du av Konsumentköplagen och Distansköpslagen. Köp kan göras via vår hemsida, genom att kontakta kundtjänst, hos en samarbetspartner eller i vår butik i Stockholm. För att handla hos oss behöver du som kund vara myndig eller inneha målsmans godkännande. Notera att köp ej kan göras i annan persons namn utan dennes medgivande.

2.2 Betalning
På vår hemsida kan du betala med konto-/kreditkort eller via faktura i samarbete med Klarna och deras Klarna Checkout. I vår butik kan du betala med konto-/kreditkort eller kontant. Betalningar via faktura sker avgiftsfritt i samarbete med Klarna som erbjuder 14 dagars betalningsvillkor. Fakturan skickas till angiven mejladress. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Vid frågor kontakta Klarna på 08*120 120 10.

2.3 Leverans.
Du som kund kan välja mellan flera olika leveranssätt – specifik information om dessa finner du i samband med ditt köp. Genomförs beställningen av postleverans före kl 16:00, skickar vi ut ordern samma dag och beräknad leveranstid är 1-2 arbetsdagar. Vid beställning under helgdag skickar vi ordern nästkommande vardag. Vi kan endast spåra ordrar som skickats via Expressleverans. Vid beställning av mer än én presentbox kan vi inte garantera att paketet får plats i en brevlåda. Leveransen kommer då att aviseras och du kommer att ha möjlighet att hämta denna hos ett postombud.

2.4 Priser
Presentkort köpta hos Upplevelsepresent.se räknas som flerfunktionsvouchers och försäljningen sker därför med 0 % moms. Samtliga priser anges i SEK. Kunder som behöver redovisa moms kan efter utförandet av vald upplevelse få ett kvitto med aktuell moms. Upplevelsepresent.se reserverar sig för eventuella fel och förbehåller sig rätten att ändra priser.

2.5 Öppet köp
Önskar du att använda dig av öppet köp behöver du som kund meddela Upplevelsepresent.se om detta inom 14 dagar räknat från den dag köpet genomfördes. En förutsättning för att kunna nyttja öppet köp är att upplevelsen inte redan har bokats eller bytts till annan upplevelse. För att återbetalning ska ske behöver du skicka tillbaka hela innehållet som du har mottagit till oss. Paketet skall även återsändas i samma skick som du fick det. Det du har betalat för ordern i sig kommer att betalas tillbaka inom 30 dagar från den dag på Upplevelsepresent.se tog emot det returnerade paketet. Om Upplevelsepresent.se inte erhåller hela innehållet behåller vi rätten att inte betala tillbaka för det innehåll som saknas.

3. Presentkort
3.1 Giltighetstid
Presentkorten har en giltighetstid på 12 månader räknat från köptillfället, om inget annat anges. Giltighetstiden anges på varje presentkort och vi ber dig att observera att bokningen av din upplevelse måste ske innan giltighetstiden passerats. Om detta ej görs räknas presentkortet som förbrukat.
3.2 Förlängning
Giltighetstiden på presentkorten kan förlängas mot en avgift. De alternativ du har att välja på är att förlänga presentkortet i 6 månader för 100 kr per presentkort eller 12 månader för 200 kr per presentkort. Observera att för några enstaka upplevelser erbjuds ingen möjlighet för förlängning, vilket då framgår på produktsidan till aktuella upplevelser (t.ex. Bowling-upplevelser).
3.3 Byte av upplevelse
Under presentkortets giltighetstid har du möjlighet att byta din upplevelse mot en eller flera andra upplevelser efter som våra presentkort räknas som flerfunktionsvouchers. Bytesvärdet på ett presentkort som gäller för en specifik upplevelse avser alltid värdet av köpeskillingen vid köptillfället. Bytesrätten upphör dock att gälla så fort en bokning har skett. För att genomföra ett byte av en upplevelse kan du antigen skicka ditt värdebevis med vanlig post, komma förbi vår butik i Stockholm eller bifoga en bild på ditt sönderrivna presentkort i ett mejl. Om du har mottagit presentkortet via mejl behöver du bifoga detta till oss. För att ett byte ska genomföras behöver följande information finnas med: Namn, adress, telefonnummer, mejladress och vilken/vilka upplevelse/r du önskar att byta till. Om du som kund väljer att byta till en upplevelse som har samma eller lägre värde än det ursprungliga presentkortet kommer då det nya presentkortet behålla samma giltighetstid som det ursprungliga. Uppstår det en mellanskillnad när du genomför bytet kommer giltighetstiden att förlängas med 12 månader kostnadsfritt från den dagen bytet genomförs och en betalningslänk skickas ut till angiven mejladress.
Observera att för några enstaka upplevelser erbjuds ingen möjlighet för byte av upplevelse, vilket då framgår på produktsidan till aktuella upplevelser (t.ex. Bowling-upplevelser).

4. Upplevelsens genomförande
4.1 Bokningsvillkor
För att boka din upplevelse loggar du in på www.upplevelsepresent.se/boka med hjälp av din värdekod som står angivet på presentkortet. Bokningsinformationen för de arrangörer som tillhandahåller din specifika upplevelse kommer sedan bli tillgänglig. Bokningen sker antigen direkt via arrangören eller via Upplevelsepresent.ses bokningskalender. Arrangörernas avbokningsvillkor kan variera, och du som kund är alltid ansvarig för att kontrollera vilka avbokningsregler som gäller hos respektive arrangör. Om inte en avbokning görs och du ej har möjlighet att delta, räknas ditt värdebevis som förbrukat.
4.2 Tillgänglighet
Upplevelsernas tillgänglighet kan variera beroende på om upplevelsen är väderberoende, säsongsbunden och/eller ha andra särskilda villkor för utförande. Innan köp kan du via vår hemsida se vilka villkor som gäller just för den specifika upplevelsen du är intresserad av. Upplevelsepresent.se förmedlar upplevelser över stora delar av Sverige via ett stort antal arrangörer. Vi eftersträvar alltid att erbjuda våra kunder de nyaste upplevelserna och ett utbud som passar alla. Om en arrangör eller ort dessvärre skulle utgå från sortimentet, erbjuder vi möjligheten att byta upplevelse.
4.3 Utförande
När du har bokat din upplevelse uppstår det ett separat avtal mellan dig och arrangören, vilket betyder att det är arrangörens villkor och regler för utförandet som gäller. Deltagaren är ansvarig för att vara informerad och följa dessa för att få utföra upplevelsen. Om dessa inte efterföljs så har arrangören rätt att ställa in och ditt presentkort räknas som förbrukat. Ta alltid med ditt värdebevis – fysiskt eller digitalt – och lämna eller visa detta till arrangören, eftersom ditt presentkort fungerar som en biljett för utförandet av din bokade upplevelse.
4.4 Reklamation och ansvar
Upplevelsepresent.se förmedlar endast ditt köp av en upplevelse. Upplevelserna genomförs av utvalda arrangörer som har avtal avseende genomförandet och innehåll i varje enskild upplevelse med Upplevelsepresent.se. om arrangören inte uppfyller förväntad eller utlovad kvalité gentemot kunden, hjälper Upplevelsepresent.se till med att förmedla kontakt med arrangören. Kunden kan även kontakta arrangören direkt. Upplevelsepresent.se ansvarar inte för skador eller förluster, varken direkta eller indirekta, eller andra olägenheter som kan uppstå vid eller som har en koppling till själva upplevelsen. Vid reklamationer gentemot Upplevelsepresent.se avseende fel, brist eller försening av värdebevis gäller Konsumentköplagens regler. Vid tvist gällande reklamationsärenden följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Aktuella kontaktuppgifter till de företag som har eller skulle ha levererat din bokade upplevelse kan du få tillgång till om du kontaktar Upplevelsepresent.se. När du som kund bokar din upplevelse är det arrangörens egna regler och villkor som gäller.

5. Force majeure
Upplevelsepresent.se är befriat från ansvar gentemot dig som kund om Upplevelsepresent.se förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet utanför Upplevelsepresent.ses kontroll eller förmåga som Upplevelsepresent.se inte skäligen kunnat förväntas förutse, och vars följder Upplevelsepresent.se inte heller skäligen skulle kunna ha undvikit eller övervunnit, eller om Upplevelsepresent.se förhindras fullgöra sina skyldigheter på grund av omständighet som är hänförlig till tredje man eller på grund av naturkatastrof, blixtnedslag, elavbrott, arbetskonflikt, krig eller annan orolighet, eldsvåda, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelse, fel i extern teleförbindelse eller liknande omständigheter.

6. Personuppgifter och cookies
6.1 Personuppgifter
Upplevelsepresent är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Genom att använda Upplevelsepresent.ses tjänster samtycker du till att registreras i vårt kundregister. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen. Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part.
6.2 Cookies
Upplevelsepresent.se använder cookies bl.a. för att föra webbstatistik, hantera varukorgar och för att rikta annonser utifrån användarbeteende. Genom att använda vår sajt och våra tjänster godkänner du att vi använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som gör det möjligt för webbplatsen att känna igen din dator. Informationen från cookies sparas anonymt, och ingen personlig information (som namn, e-post e.l.) sparas om dig. Om du inte vill acceptera användandet av cookies kan du stänga av detta i säkerhetsinställningarna i din webbläsare. Observera då att en del funktionalitet på sajten inte fungerar fullt ut. För mer detaljerad information om cookies kan du besöka www.minacookies.se eller www.pts.se

7. Tvist
Om du anser att Upplevelsepresent.se har handlat fel och en tvist uppkommer kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) eller låta allmän domstol pröva frågan.